Financiële begroting

4. Functie van de begroting en kaders

De provincie heeft als toezichthouder in 2022 ons de Begrotingscirculaire 2023-2026 voor gemeenten toegestuurd. Deze geldt ook voor de begroting 2024 met daarin de meerjarenraming 2024-2027.

Als gemeente komen we voor repressief toezicht in aanmerking wanneer we voldoen aan:

  • een reëel structureel sluitende begroting 2024, dan wel een meerjarenraming waarin minimaal 2027 reëel sluitend is.
  • De vastgestelde jaarrekening 2022 en de begroting 2024 moeten tijdig, respectievelijk vóór 15 juli en 15 november 2023, aan Gedeputeerde Staten zijn ingezonden.

Het centraal uitgangspunt in het financieel toezicht van de provincie is dat er een structureel en reëel evenwicht is in de (meerjaren)begroting.
Als structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Dit geldt per jaarschijf. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn hierbij van groot belang .
Het reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.

Incidentele uitgaven en lasten
Een aandachtspunt van de provincie voor het Begrotingsonderzoek 2024 is dat zij gaat toetsen hoe het 'overzicht van incidentele baten en lasten', maar ook het 'overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves' zich verhouden tot de Notitie structurele en incidentele baten en lasten.

Toezicht
Jaarlijks voor 1 januari van het betreffende jaar besluit de provincie of onze gemeente onder repressie of preventief toezicht valt. Tot op heden vallen wij onder repressief toezicht.

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2023 15:59:58 met de export van 11/21/2023 15:46:11