Paragrafen

3. Onderhoud kapitaalgoederen

Het onderhoudsniveau van de wegen is vastgesteld op basis. De afgelopen jaren is er vooral onderhoud gepleegd aan asfaltwegen buiten de bebouwde kom.
Voor wegen binnen de bebouwde kom wordt vaak onderhoud gepleegd in combinatie met riolering. In eerdere jaren is er door de situatie Middenveld vertraging opgetreden in de vervanging van riolering, waardoor het meeliften vanuit het wegonderhoud achterwege bleef. In 2024 worden voor het achterstallig onderhoud de Koelenweg (Huis ter heide), Batinge en Entinge (Norg) en Ir. Mentropweg (Veenhuizen) aangepakt.

De onderhoudskosten zijn sterk gestegen door de hoge gasprijzen en daaropvolgend door de hoge inflatie.

In 2024 starten we met het actualiseren van het wegenbeheerplan. In het plan wordt zowel asfalt als klinkerverharding voor de komende jaren uitgewerkt. Hierbij kijken we ook naar de gevolgen van het veranderende klimaat op de wegen.

Wegenlegger
In 2024 gaan we het actualiseren van de wegenlegger afronden. De wegenwet bepaalt dat elke Nederlandse gemeente verplicht is om een wegenlegger op te stellen en actueel te houden. De wegenlegger geeft juridisch duidelijkheid over de openbaarheid van de weg en de onderhoudsplichtige. De oude wegenleggers zijn voor het laatst geactualiseerd in 1994 (Peize), in 1966 (Norg) en in 1961 (Roden). De actualisatie vraagt daardoor tijd om alles goed uit te werken.
De geactualiseerde wegenlegger wordt uiteindelijk door de provincie vastgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2023 15:59:58 met de export van 11/21/2023 15:46:11