In alle Nederlandse gemeenten is de druk op de ambtelijke organisatie de laatste jaren fors toegenomen. Coronacrisis en de energiecrisis resulteerden in extra uitvoeringstaken. Door polarisatie in de samenleving en de steeds mondigere burger wordt van de overheid een steeds hoger niveau van gemeentelijke dienstverlening verwacht (snel en perfect). De krapte op de arbeidsmarkt maakt het daarbij echter lastig om alle vacatures gevuld te krijgen met gekwalificeerde medewerkers. Aan de verwachtingen van de samenleving kan daarom soms met moeite worden voldaan. Daarbij zijn de afgelopen jaren door het Rijk de eisen die aan bedrijfsvoering zaken worden gesteld aanmerkelijk verzwaard. Privacywetgeving, informatiebeveiliging en de Wet Open Overheid vragen veel van gemeentelijke organisaties.
In Noordenveld is het niet anders. Daarbij heeft onze gemeente te maken gehad met wisselingen in de ambtelijke top waardoor enige stagnatie in de organisatieontwikkeling heeft kunnen ontstaan. Met nieuw elan beoogt de organisatie inmiddels de organisatie klaar te maken voor het aanpakken van de grote integrale maatschappelijk opgaven. Het versterken van de integrale daadkracht en resultaatgericht werken van de organisatie, het versterken van het aantrekkelijke werkgeverschap, en het tegengaan van een hoog ziekteverzuim zijn duidelijke speerpunten van de organisatieontwikkeling.
In 2024 verstevigen we hiermee het fundament onder de organisatie. Daarbij creëren we ook kansen om de dienstverlening aan onze klant verder te verbeteren.