Paragrafen

5. Bedrijfsvoering

Strategische Personeelsplanning
De diverse maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving vragen ons om na te denken over ons werk en de manier waarop we dat uitvoeren. Dat gaat niet alleen over het aantal collega’s waarmee we het werk uitvoeren, maar ook over de kennis en vaardigheden die we in huis hebben en moeten halen. Na afstemming met de Ondernemingsraad is het uitvoeren van de strategische personeelsplanning gestart. De personele basisinformatie is beschikbaar en alle teamleiders en P&O-adviseurs zijn de afgelopen maanden voorbereid op hun rol in dit proces. In oktober vinden met alle teams (inclusief de medewerkers) werksessies plaats. Dit zal resulteren in actieplannen per team en een aanvullende organisatiebrede ontwikkelagenda. In 2024 zal hier (verder) uitvoering aan worden gegeven. Het proces van de strategische personeelsplanning zal worden geborgd in de planning- & control cyclus.

Leiderschapsontwikkeling
De vele wisselingen van leiders (het afgelopen jaar vacatures voor de gemeentesecretaris, twee MT-leden en zeven teamleiders) hebben ertoe geleid om in 2023 te investeren in de leiderschapsontwikkeling van Gemeente Noordenveld. Dit vindt onder andere plaats door een jaarprogramma met een extern bureau. Alle leidinggevenden nemen hier aan deel. In 2023 worden de huidige en toekomstige managementopgaven benoemd en vertaald naar een sturingsfilosofie en een leiderschapsprofiel. In 2024 worden de persoonlijke leiderschapsopgaven van de leidinggevenden vastgesteld en opgepakt. Hiervoor worden leersessies georganiseerd. Om tot een duurzame gedragsontwikkeling te komen, zullen ook onderliggende (organisatie- en team)patronen worden onderzocht.

Aantrekkelijk werkgeverschap
Het onderzoek naar wat een werkgever aantrekkelijk maakt, is klaar. Er zijn verschillende aanbevelingen gedaan over onderwerpen zoals hoe Noordenveld bekend staat als werkgever, het beeld dat mensen van ons hebben, hoe we medewerkers kunnen behouden en betrokken houden, hoe we onszelf presenteren, én de arbeidsvoorwaarden. De volgende stap is om deze aanbevelingen uit te werken tot plannen. We verwachten dit proces in 2024 te voltooien.

Hybride werken
In de zomer van 2023 is een concept regeling hybride werken ter instemming aan de Ondernemingsraad (OR) voorgelegd. Bij de beslissing om hybride te werken staat het belang van de dienstverlening aan inwoners, bedrijven, samenwerkingspartners en collega's voorop. Een ander belangrijk aspect is dat medewerkers ook thuis over een geschikte werkplek beschikken. Wij willen dit faciliteren door het verstrekken van een bijdrage in de kosten voor de inrichting van een arbo verantwoorde thuiswerkplek;

Zodra de OR heeft ingestemd, gaan wij over tot uitvoering. Dit betekent onder andere dat we een aanbesteding zullen starten voor de levering van geschikt kantoormeubilair in de thuissituatie.

Cao Aan de Slag
Vanaf 1 januari 2024 voeren wij zelf de cao Aan de Slag uit. Deze cao is speciaal voor mensen met een arbeidsbeperking die voldoen aan specifieke voorwaarden en die in dienst zijn bij een gemeente, een gemeenschappelijke regeling, of een andere overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Participatiewet.
Tot nu toe werden medewerkers die tot deze doelgroep behoren via Novatec bij ons gedetacheerd. Met ingang van 1 januari 2024 is dat niet langer nodig.

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2023 15:59:58 met de export van 11/21/2023 15:46:11