Er is vanuit de raad een toenemende behoefte aan (financiële) informatie om het inzicht te vergroten en verantwoorde keuzes te kunnen maken. De bestaande planning & control documenten spelen hierin een belangrijke rol. In de afgelopen jaren hebben wij meer energie gestoken in het verhaal achter de cijfers. Dit bereiken we door het houden van bijeenkomsten, door de nieuwe begrotingsopzet die vanaf de begroting 2021 is geïntroduceerd en door het (tussentijds) op een meer frequente basis delen en bespreken van (financiële) informatie. Daarnaast hebben we met ingang van de Programmabegroting 2022 een applicatie genaamd LIAS in gebruik genomen om plannen en control te digitaliseren en online te presenteren. Voor de Jaarstukken 2022 is deze applicatie ook gebruikt. In de komende jaren zullen we dit verder door ontwikkelen, waarmee we uiteindelijk zoveel als mogelijk en wenselijk de producten van de planning en control cyclus zullen digitaliseren.
Digitalisering en automatisering spelen steeds meer een belangrijke rol, zo ook bij financiële processen. Komend jaar zullen we hier in toenemende mate aandacht voor hebben en waar nodig aanpassen. Hierbij is samenwerking tussen de verschillende afdelingen en processen binnen de gemeente essentieel. Financiën zijn vaak nauw verbonden met andere operationele gegevens en processen zoals personeelsadministratie en inkoopprocessen. Zo is in 2023 gestart met de implementatie van een HRM-softwarepakket dat in 2024 volledig in gebruik zal worden genomen. Mede door deze nieuwe software overweegt financiën in samenwerking met de personeelsadministratie een aantal processen aan te passen waardoor een kwaliteitsslag behaald kan worden.